Zoeken in deze blog

dinsdag 16 oktober 2007

"Mooie, gekwetste ziel"

Dertig jaar lang heb ik boeken geklasseerd (en telkens weer opnieuw op hun plaats gezet) ten behoeve van anderen. Dat was nu eenmaal zo. Nu dat professioneel al een tijd niet meer nodig is, sta ik thuis voor mijn boekenrekken en stel vast dat daar alles netjes door elkaar staat. Let wel: kunstboeken staan mooi bij elkaar en "fiction" staat ook allemaal samen, maar met alle auteurs door elkaar. Soms heb ik de intentie (gehad) om dat eens allemaal mooi alfabetisch per auteur te zetten, maar dan doe ik gauw iets anders en zo gaat die intentie vanzelf over.
Het grote voordeel van "vanallesdoorelkaar" is dat je dan af en toe eens ontdekkingen doet. Plots zie je een boek waarvan je het bestaan niet meer kon vermoeden of een andere keer vind je er een terug waarvan je dacht dat je het niet meer had.
Vandaag was dat laatste het geval.
"Mooie, gekwetste ziel", met 14 portretten door Jan Vanriet en teksten door Fernand Auwera, uitgegeven door Manteau in 1984. De 14 geportretteerden hebben alvast één gemeenschappelijke eigenschap: ze zijn op dat moment allemaal dood (niet op dat portret, natuurlijk)!
Ik duik nu in de zetel met dat schitterende boek en vertel er later meer over...

Geen opmerkingen: