Zoeken in deze blog

donderdag 11 oktober 2012

Philippe Van Snick bij Galerie Tatjana Pieters (Gent)

Wie de volumineuze ruimte van Galerie Tatjana Pieters binnenkomt, wordt meteen aangetrokken door de strak gepresenteerde, kleurrijke rechtlijnigheid van Philippe VAN SNICK (°1946).
 
Een paar jaar geleden (Waterschoenen, 26 november 2010) dook hij bij Tatjana Pieters in de vroegere galerie op, samen met Damien De Lepeleire en Walter Swennen onder de titel 'Three Belgian Painters'.
Toen noemde ik zijn meticuleus naar vorm en kleur uitgebalanceerde werken... een perfect tegengewicht voor de 'onaffe' speelsheid van Walter Swennen.
Vorig jaar sloot hij het tentoonstellingsparcours in de oude galerie af met een overzicht van 30 jaar Philippe Van Snick (1969-2000).
 
Nu kleurt hij dus de huidige ruimte met een complete serie nieuwe werken (2012) onder de titel 'Allies' en een reeks gemanipuleerde digitale foto's, ontleend aan zijn archief... vandaar 'The Archive Revisited' (1980-2012).
 
 
Philippe Van Snick @ Tatjana Pieters Gallery, zaalzicht
Allies 2 serie, 2012 (l) & The Archive Revisited, twee werken (r)
 
 
Sinds het einde van de jaren '70 werkt Van Snick met een bereik van 10 specifieke kleuren: rood, geel en blauw als hoofdkleuren; oranje, groen en violet als secundaire kleuren; goud en zilver als kleuren met fysische waarde; zwart en wit als niet-kleuren.
Tegelijk beperkte hij zijn vormentaal tot rechthoeken, vierkanten, kubussen, balken en bracht de zuiver pigmenten in vlakken naast elkaar aan.
Pas veel later zou hij, in combinatie met zijn egale kleurvlakken, ook weer gemengde kleuren gebruiken.
 
In de twee series (2 x 10 tweeluiken) komt die methode heel duidelijk aan bod. De schilderijen hangen als twee-eiïge tweelingen, geallieerden of medeplichtigen naast elkaar en veranderen gradueel van afmetingen (elke zijde van het doek wordt telkens 5 centimeter kleiner)
 
 
Philippe Van Snick, Allies 1 (orange), 2012, acrylic on canvas
1: 55x57 cm, 2: 55x57 cm
 
Van Snick houdt, naast de tot het uiterste gedreven systematiek inzake opbouw en kleur, ook oog op de kunsthistorische links in de 'abstracte' landschappen van de rechterbovenhoek. Soms denk je aan Turner, dan weer aan de 'bezwangerde' luchten van de Hollandse meesters of ontwaar je efemere en frisgekleurde rurale landschappen.
 
Binnen het strenge kleurenschema is er ruimte voor ontsnapping.
Van Snick zorgt voor een mix van streng geregisseerde denkprocessen en vrije dromen, waarbij het vrije in zijn tweeluiken weliswaar slechts een achtste van de beschikbare ruimte beschikbaar krijgt. Dat volstaat echter ruimschoots voor een leefbaar evenwicht.
 
Het blauw van de dag schurkt zich tegen duistere landschappen aan, terwijl het zwart van de nacht kleurrijke landschappelijke pendanten krijgt. Tel daarbij de onderlinge dialoog binnen elk tweeluik...

Philippe Van Snick @ Tatjana Pieters Gallery, zaalzicht
Werk uit 'The Archive Revisited' (l) & Alies 1 en 2 (deel)
 
Dat Van Snick de natuur niet loslaat, mag blijken uit zijn zwart-witte foto's uit 'The Archive Revisited'. Door er zijn gekleurde, minimale abstractie op los te laten, creëert hij een dualiteit die tegelijk verstorend werkt en je intenser doet kijken.
 
Philippe Van Snick
Allies / The Archive Revisited
 
tot 28 oktober 2012
in
Galerie Tatjana Pieters
Nieuwevaart 124
9000 GENT
woensdag t.e.m. zondag: 14 - 18 uur 
 


Geen opmerkingen: