Zoeken in deze blog

zaterdag 9 maart 2013

P.R.E.S.T.I.G.E. 2 in Gent: een wandeling door de tentoonstelling


Op 21 februari 2013 namen we U, één dag voor de opening, reeds een eerste keer mee naar de tweede P.R.E.S.T.I.G.E. tentoonstelling.
We beloofden U toen ook een uitgebreide kennismaking.

Dit weekend (9 en 10 maart) kunt U nog in de Jozef Plateaustraat terecht. We nemen U alvast mee op een tweede wandeling door de tentoonstelling. De meesten van de deelnemende kunstenaars zijn de voorbije jaren al één of meer keren in WATERSCHOENEN aan bod gekomen.
U kunt ze nu nog eens 'in 't echt' bezoeken.


P.R.E.S.T.I.G.E. 2 @ Jozef Plateaustraat 22 - 9000 Gent
 
Je zou het achter deze verweerde gevel niet meteen vermoeden, maar hier ontplooit de Gentse Universiteit nog steeds tal van academische activiteiten. Toch zijn hier ook een aantal ongebruikte ruimtes. Sinds 21 februari is een groep beeldende kunstenaars neergestreken in de voormalige laboratoria pal achter de grote inkomhal.

Hedendaagse kunst en verlaten, verweerde of verweesde interieurs kunnen het dikwijls goed met elkaar vinden.

In de grote zaal worden we meteen opgenomen in de auditieve impulsen van de klankband bij de video-installatie van Wim DE MAAT, die steevast zichzelf als 'acteur' in zijn eigen boze dromen opvoert.


Maaike Leyn @ Prestige 2
 
 
Vlakbij hangt een grote houtskooltekening op linnen zoals we dat van Maaike LEYN inmiddels gewoon zijn. Deze 'Tent' staat symbool voor 'geheim onderzoek' in deze voormalige wetenschappelijke omgeving. Maar de eigenlijke oorsprong is tegelijk luguber en respectvol. Maaike Leyn zag deze tent in Oostende, geplaatst boven iemand die zelfmoord gepleegd had door van het dan van het casino te springen. Deze tent is een middel tot privacy en een soort munument voor de overledene.
De dood duikt wel meer op in het werk van Maaike Leyn, zoals we in haar recente tentoonstelling 'Fijn Stof' (CC Ronse) vaststelden.
 

Mira Albrecht @ Prestige 2
 
De installatie 'The Great Escape' door Nicoline VAN STAPELE kreeg U reeds in onze vorige bijdrage te zien. Met materialen als vilt en rubber verwijst ze naar haar en huid. De geschilderde patronen op het vilt zijn ontleend aan de hier aanwezige verluchtingsroosters met art nouveau motieven. De kleine, witte, oorspronkelijk klassiek geboetseerde en via 3D geprinte figuur is een zelfportret.
Bij mijn bezoek vorige week was Nicoline nog steeds niet ontsnapt via het gat in de tafel en de onderliggende buis...
 
We begroeten hier beneden ook nog Delphine LEBON, Michel LEONARDI, Gerasim KUZNETSOV, Ben BANAOUISSE, Christian BORS & Marius RITIU.
 
Via de metalen trappen achteraan in de hoek trekken we, in het gezelschap van Alan SMITH, naar de mezzanine waar Mira ALBRECHT het gras laat groeien en Ben BENAOUISSE onder andere het laatste (?) kruisje uit een lange serie laat zien.
 
Hoe komt het toch dat we hier het werk van Ann DECAESTECKER gemist hebben...? 
Wel, ze houdt zich schuil achter een deur op de mezzanine.
 
 
Brantt @ Prestige 2
 
 
 Aan de overkant van de mezzanine zorgt BRANTT voor geometrische tederheid met zijn beschilderde, gestructureerde sculptuur. Ondanks haar perfecte minimalisme voelt ze zich thuis in deze tempel van gecontroleerd verval. De schuine accrochage verleent haar een extra lichtheid, geeft haar de allure van een ruimtestation dat zich klaarmaakt om te vertrekken.
 

Mario De Brabandere @ Prestige 2
 
 
Mario DE BRABANDERE heeft zich met een vijftal, welhaast geometrische schilderijtjes teruggetrokken in het kleine magazijn vooraan. Hij laat deze koele, tot deurhoogte met witte tegels bezette ruimte haar grote afstandelijkheid bewaren, door zijn werken hoog tegen de muren op te hangen. Het schept voor de kijker een zeker onbehagen omwille van de onbereikbaarheid. Maar tegelijk geeft die onbereikbaarheid een gevoel van geruststelling dat er met die werken niets mis kan gaan.
 

Tania Antoshina @ Prestige 2
 
In de korte, wat duistere gang maakt Tania ANTOSHINA grote indruk met het minuscule bedje in de enorme wandkast. Ik laat haar zelf het verhaal rond dit werk vertellen
 








'The incident in the hospital'  


"This is a strange little story happened with my mom when she had born her first child, and the baby was only a few days old.Mother had left him on the bed in the empty room in the hospital and came out for five minutes. When she came back, a baby was on the floor under the bed and slept soundly. My mother was terribly scared; she thought that the baby was dead or crippled. But he was alive and well. In fact, this story is about me. Mom was afraid that I would be mentally retarded with a head injury. But I’m more-or-less normal and became a visual artist.
 







How it could be? It was a mystery."



Kristof Van Heeschvelde @ Prestige 2
 
Om de hoek links, achter de deur begroeten we Kristof VAN HEESCHVELDE, bij wie de mens in het werk centraal staat, niet meteen als 'verheerlijking' dan wel als 'bevraging'. Hij bevindt zich in het gezelschap van Antonio Claudio CARVALHO en Kobe DE PEUTER. 
 

Stephanie Leblon @ Prestige 2
 
In de volgende kamer kijkt Stephanie LEBLON uit op de deels verbrande kindervoetjes van Sofie MULLER (foto in vorige bespreking). Ze hebben bovendien het gezelschap van Leo COPERS die zich met kleine werken uit zijn collectie en resten van het voormalige labo quasi onopvallend teruggetrokken heeft in een glazen kast in de hoek van de kamer.
Met een lichtkrant vraagt woordkunstenaar BARDTHESQUE om aandacht voor zijn bevreemdende teksten.
 

Bardtesque @ Prestige 2
 
 BARDTHESQUE is een 'Handelsreiziger in intertekstualiteit'. Als dichter is hij ook performer van de poëzieband Ten Adem. Opgeleid in de beeldhouwkunst fungeert hij nu als 'beeldhouwer' met taal.
 

Hedwig Brouckaert @ Prestige 2
 
Hedwig BROUCKAERT deelt de volgende kamer met Agnes MAES en Salvador JUANPERE.
 

Olivier Goethals @ Prestige 2
 
In de laatste kamer heeft Olivier GOETHALS een sculpturale assemblage gecombineerd met tekeningen op ter plekke gevonden bladen. Recuperatie van gevonden materialen is trouwens een uitgangspunt in zijn werk. Vanuit zijn achtergrond als architect laat hij zijn sculptuur stevig dialogeren met de omgeving, ondermeer door ze 'alle hoeken van de kamer te laten zien'...
 
Let hier ook op de papiermand naast het bureau: een installatie van Leo COPERS naar analogie met wat hij ons eerder in Villa De Olmen (Sans Gêne) liet zien. Of wat dacht U van een 'goudstaaf' in de papiermand?
 
 
Nog te bezoeken op
zaterdag 9 en zondag 10 maart 2013
van 13 - 19 uur
Jozef Plateaustraat 22
9000 GENT
 
 
 © Artspotter voor WATERSCHOENEN
 


Geen opmerkingen: