Zoeken in deze blog

donderdag 24 oktober 2013

Ben Benaouisse en Patrick Wokmeni in Loods 12 (Wetteren)


Ben BENAOUISSE (°1971 in de buurt van La Louvière) profileerde zich aanvankelijk als danser. Door zijn samenwerking met 'Victoria' van Alain Platel kwam hij vanaf 1993 in Gent terecht.
Met de jaren ontpopte hij zich ook als acteur, performer, beeldend kunstenaar en curator. Precies die veelzijdigheid speelt in zijn voordeel.
In Waterschoenen dook hij tot nu regelmatig op in groepsverband zoals bij 'P.R.E.S.T.I.G.E.' en de 'Open Ateliers' van Nucleo in Gent.
 
 
Ben Benaouisse @ Loods 12, see Brown, listen White & leave Bback, 2013 (detail) 
 
 
 Wie in Loods 12 binnenkomt, wordt geconfronteerd met een installatie die hij, acterend als in een performance, met zijn eigen beeldend werk samengesteld heeft.
Ik zie hem in gedachten bezig: hij hangt werken op, zet een paar stappen achteruit en taxeert het resultaat, keert even terug en brengt een wijziging aan, 'danst' nu verder op zijn podium en plaatst een beeld, een kruis, een tekening, een schilderij,...
Als een 'derwisj' walst hij door de ruimte, vertrekkend van een plan dat zich al snel laat ombuigen tot het nemen van zijpaden om tentslotte te komen tot de creatie van de huidige beeldende, meditatieve omgeving.
 

Ben Benaouisse @ Loods 12, see Brown, listen White & leave black, 2013 (detail)
 
 
Hij creëert een soort tempel voor een universeel geloof, waarbij hij gebruik maakt van bepaalde symbolen: het kruis in diverse uitvoeringen en materialen, een gehavende madonna die vanaf de zijkant toekijkt, geflankeerd door andere 'gelijkwaardige' symbolen van onze samenleving zoals... coca-cola, existentiële eenzaamheid (elkeen opgesloten in zijn eigen glazen huisje), ...
Ook de 'jakobsladder' als verbinding met het 'hogere' is door Benaouisse ontoegankelijk gemaakt. Het lijkt wel alsof alle transcendente symbolen hun kracht kwijt zijn en zelfs de 'aardse' niet meer voor voldoening kunnen zorgen.
 
En dan te bedenken dat ook kunst de wereld niet kan redden...
 

 Ben Benaouisse @ Loods 12, see Brown, listen White & leave black, 2013 (detail)
 
De complete installatie refereert zowel naar de kapel van Matisse als de universele bezinningsruimte van Rothko, maar is ongetwijfeld gebaseerd op de tentoonstelling van Malevitsj in 1915 (zie kleine foto hierna) in Sint-Petersburg. In het eerste trimester van 2013 werd deze presentatie overigens grotendeels herhaald in het MOMA (New York), tijdens de tentoonstelling 'Inventing Abstraction 1910-1925'.
 
(Vreemd toeval wellicht dat we het hier een paar dagen geleden nog over 'westerse' en 'Afrikaanse' abstractie hadden n.a.v. de tentoonstelling in KIOSK)
 
 
Kasimir Malevitsj, Sint-Petersburg, 1915
 
*
 
In de ruimte achteraan neemt fotograaf Patrick WOKMENI (°1985, Kameroen) ons mee naar een andere wereld, met name die van het nachtleven, de bars met prostituees in de rauwe wijk 'New Bell' van de hoofdstad Douala (Kameroen).
Het project 'Les Belles de New Bell' werd hem niet in dank afgenomen en lag aan de basis van zijn vlucht uit Kameroen. Begin 2011 kreeg hij politiek asiel in België. Na een verblijf in het Klein Kasteeltje (waar hij overigens een fotoreeks over vluchtelingen maakte), kwam hij in Gent terecht. Als student in het HISK behoort hij inmiddels tot de laureaten van 2013, die heel binnenkort op een tentoonstelling van het HISK voorgesteld worden.
 

Patrick Wokmeni @ Loods 12, Les belles de New-bell, zaalzicht 
 
 
 Maar nu wachten 'de meisjes' van New Bell u op in Loods 12. Patrick Wokmeni heeft ze afgebeeld in een mix van documentaire fotografie en een grote dosis empathie. Hij weet zowel een zeker 'joie de vivre' als een grote gelatenheid, naast een (ondanks alles) zekere fierheid in beeld te brengen.
 

Patrick Wokmeni, Femme assise sur un canapé 2, Lambda-kleurenprint op Dibond, 2013 
 
 
 Ben Benaouisse & Patrick Wokmeni
 
tot 3 november 2013
in
 
LOODS 12
Koophandelstraat 12
9230 WETTEREN
(Wijk Overbeke)
 
zaterdag en zondag: 14 - 18 uur
 
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen: