Zoeken in deze blog

maandag 13 april 2015

Een 'tussendoortje' in MoMA PS1 (New York - Long Island City)


MoMA P.S.1 in Queens maakt sinds 2000 formeel deel uit van de grote organisatie Museum of Modern Art (MOMA) in Manhattan.

'P.S.1' werd echter reeds in 1971 opgericht als 'Institure for Art and Urban Resources Inc.', een onafhankelijke organisatie die zich toelegde op het inrichten van tentoonstellingen in verlaten gebouwen in New York City. In 1976 startte de eerste grote tentoonstelling in de permanente locatie, een voormalige Public School (vandaar 'P.S.1') op Long Island (Queens).
Gedurende de volgende twintig jaar werd het gebouw gebruikt als studioruimte, voor performances en tentoonstellingen met oog voor het actuele kunstgebeuren, in samenwerking met kunstenaars van over de hele wereld.
Na een grondige renovatie, waarbij de oorspronkelijke functie en ruimtelijke indeling toch gerespecteerd werd, heropende het kunstencentrum in 1997 als 'P.S.1 Contemporary Art Center' en drie jaar later werd het dus als 'MoMA P.S.1' geïntegreerd in de de grotere structuur van het MOMA.



MoMA.PS1 in Queens met de skyline van Manhattan op de achtergrond

Sindsdien kan het zijn opdracht als laboratorium en motor van het hedendaags artistiek gebeuren verder waarmaken. De focus ligt dan ook niet zozeer op collectievorming, maar op een divers en wisselend tentoonstellingsaanbod.

Tijdens ons bezoek waren enkele zalen gesloten voor de opbouw van nieuwe tentoonstellingen, maar toch bleef er genoeg te beleven.
Ik neem u graag mee naar de immense installatie van Samara GOLDEN ('The Flat Side of the Knife'), die nog tot 7 september 2015 te zien is en de 'Cabaret Crusades' van Wael SHAWKY (tot 31 augustus 2015).

Daarnaast wachten ons enkele 'tussendoortjes' uit de vast collectie, te beginnen met een minuscuul gepresenteerde video in de vloer van de lobby. Pipilotti RIST zwemt er 'Selbstlos in Lavabad' (1994).


Tamara Golden, The Flat side of the Knife, installation, 2015


In de Duplex Gallery presenteert Samara GOLDEN (USA, °1973) haar immense installatie (haar grootste tot dusver) met architecturale, sculpturale, design-, video- en geluidselementen in een sfeer die surrealistische en Escheriaanse componenten samensmelt, waarin het samenspel tussen werkelijkheid en illusie (mede door het gebruik van spiegels) verschillende bewustzijnslagen bij elkaar brengt.

'The Flat Side of the Knife' is een installatie die je noopt tot een meer dan geconcentreerde blik van op afstand.


Francis Alys, Lada Kopeika Project, 2014, videostill


'Onze' Francis ALYS duikt op met een video 'Lada Kopeika Project' (2014), gepresenteerd tijdens 'Manifesta 10' in Moskou, waarin hij een Lada finaal tegen een boom in Sint-Petersburg laat botsen.
Voor duiding van het project verwijs ik u graag naar de volgende LINK:




Wael Shawky, Marionettes from 'Cabaret Crusades: The secrets of
Karbala', 2015, glass, fabric, enamel, thread
Courtesy the artist and Sfeir-Semler Gallery, Beirut and Hamburg


In zijn videotrilogie 'Cabaret Crusades' vertelt Wael SHAWKY (Egypte, °1971) de geschiedenis van de Kruistochten vanuit een Arabisch perspectief. Hij liet zich inspireren door het boek 'Rovers, christenhonden, vrouwenschenners' van de Libanese historicus Amin Malouf.

Shawky laat zijn verhalen spelen door schitterende marionetten. Dat is een niet onbelangrijk symbolisch gegeven. Zijn 'acteurs' hangen vast aan draadjes en worden door anderen gemanipuleerd.
Het eerste deel speelde hij met tweehonderd jaar oude, houten marionetten uit de Italiaanse Lupi-collectie. Het tweede deel werd bevolkt door keramieken marionetten die Wael Shawky met een team van medewerkers maakte. Voor het derde deel 'The Secrets of Karbala' mochten tientallen glazen marionetten aantreden. Net als de keramieken exemplaren staan ze hier ook in een gigantische glazen kast opgesteld (zie foto hierboven).


William Kentidge, Stair Procession, MoMA.PS1 collection


In een trappenhal (B) schuin tegenover de lift heeft William KENTRIDGE (Zuid-Afrika, °1955) zijn 'Stair Case Procession' als muurtekening in situ aangebracht.

*

Maar er is meer in MoMA P.S.1. In kleine en grote zalen krijgt u diverse presentatie voorgeschoteld. De website geeft u een beeld van wat is en te gebeuren staat.

In de Dome op de binnenkoer mag zelfs Björk uitpakken met een werk ('Stonemilker') dat haar muziek, het ijslandse landschap en virtual reality met elkaar verbindt. Deze presentatie is een uitloper van de retrospectieve 'Björk' in het grote MOMA. Maar daarvoor moet u dan de Queensborobridge naar Manhattan over.


Voor of na uw bezoek aan MoMA P.S.1 is een hapje en drankje in een American Diner zeker een aanrader.  De 'COURT SQUARE DINER' ligt vlakbij. 


MoMA P.S.1
22-25 Jackson Ave. at the Intersection of 46th Ave.
Long Island City, NY 11101

Open donderdag tot maandag: 12 tot 18 uur
Gesloten op maandag en dinsdag

 © Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen: