Zoeken in deze blog

woensdag 8 april 2015

Rondjes draaien met On Kawara & Co in Guggenheim (New York)



Het is een stevige wandeling langs 5th Avenue, van de zuidkant van Central Park tot het Guggenheim Museum, maar de beloning is dan ook de moeite waard. Het gebouw van Frank Lloyd Wright blijft na ruim 55 jaar nog steeds een verrassende verschijning in een architecturale omgeving waarin horizontalen en vooral verticalen de hoofdtoon vormen. Met uitzicht op de grote vijver in Central Park is het 'Solomon R. Guggenheim Museum' een oase tussen de andere gebouwen.

Toen het museum op 21 oktober 1959 de deuren opende, waren zowel de opdrachtgever als de architect overleden. Het oorspronkelijke gebouw is opgevat als een soort omgekeerde, ronde piramide, waardoor de grote museumruimte zich presenteert als een gigantische rotonde met wandelgangen langs zeven zacht verlopende verdiepingen met een enorme koepel als bekroning.

Wie het zichzelf een beetje gemakkelijker wil maken begint de wandeling dus het best op de hoogste verdieping. Wij dus de lift in en meteen naar boven... op zoek naar de 'stille' wereld van On KAWARA : 'SILENCE'.


Solomon R. Gyggenheim Museum, New York


We kunnen nu rustig naar beneden wandelen, de tentoonstelling in omgekeerde volgorde ontdekkend. langs de 'Date Paintings', de postkaarten 'I got up at...', de boeken 'One Hundred Years' of 'One Million Years',...

De 'Date Paintings', waarmee hij in 1966 begon, zijn wellicht de meest bekende elementen uit het oeuvre van deze in Japan geboren conceptuele kunstenaar, die reeds in 1964 New York als thuisbasis koos, maar voor wie de hele wereld zijn werkterrein was. Kawara was nauw betrokken bij de voorbereiding van deze tentoonstelling, maar overleed in juni 2014, terwijl het overzicht in het Guggenheim pas in februari 2015 de deuren opende. 

Onder de overkoepelende titel 'TODAY' schilderde hij Date Paintings tussen 1966 en 2013. Elk schilderij bevat de datum van de dag waarop het geschilderd werd, in wit op een monochrome achtergrond die rood, blauw of grijs is. Voor zijn doeken koos hij uit acht verschillende formaten, gaande van 8 x 10 tot 61 x 89 inches. Hij maakte deze werken in meer dan 130 steden wereldwijd en presenteerde ze dikwijls in combinatie met een krantenartikel van die dag in een zelfgemaakte kartonnen doos.
Schilderijen die de dag zelf niet afgewerkt geraakten, werden stelselmatig vernietigd.

On KAWARA registreerde op die manier het heden, dat een dag later tot het verleden behoorde. Na twee verdiepingen in de rotonde van het Guggenheim weet je als bezoeker amper nog de datum van de dag zelf.

Onder de titel 'I Got Up' stuurde hij vanuit verschillende verblijfplaatsen talloze postkaarten naar vrienden, waaronder uiteraard (gelijkgezinde) kunstenaars zoals John Baldessari, Daniel Buren, Hanne Darboven, Joseph Kosuth, Sol LeWitt,...



In de wandelgangen van het Guggenheim Museum


Voor On Kawara (tot 3 mei 2015 in het Guggenheim) moet u nu niet meteen het vliegtuig naar New York nemen, want tot 14 juni 2015 biedt ook het MDD (Deurle) een overzicht van het sleuteljaar 1966 in het oeuvre van deze kunstenaar.

INFO via deze LINK 

*

 Naast het grote overzicht van On Kawara kregen we in het Guggenheim nog enkele prettige nevententoonstellingen in diverse zijzalen en -zaaltjes. Zo was er (slechts tot 1 april) het schitterende 'KANDINSKY BEFORE ABSTRACTION, 1901-1911'
Maar ook de presentatie uit de 'TANNHAUSER COLLECTION' met schitterend werk van o.a. Cézanne, Gauguin, Manet, Picasso, Pissarro en Van Gogh zorgde voor picturaal vuurwerk.


(c) Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Guggenheim Museum langs Fifth Avenue en Central Park (NYC)

Geen opmerkingen: