Zoeken in deze blog

woensdag 19 augustus 2015

PIRANA met erotische cartoons op canvas in Den Bouw (Kalken)



Toen onlangs de uitnodiging van 'In den Bouw' in mijn mailbox viel, ging mijn blik meteen naar de muur voor mijn werktafel. Waar is die cartoon van PIRANA gebleven die hier al jaren een plaatsje vond?
Enfin, het beeld en de tekst staan me nog duidelijk voor ogen: twee typische Pirana-mannetjes staan op een perron. Zegt die ene "Die Delvaux heeft ons dik bij ons dingskes. Ik rij al 20 jaar met de trein en nog nooit een blote vrouw gezien!".

Vorige zaterdag mocht ik dus naar Kalken voor de 'op canvas geschilderde erotische cartoons' van PIRANA.

Spijtig genoeg lieten de weergoden het afweten, temeer daar die dag ook een caravan met koffiebar in de tuin stond en de omliggende weiden voorzien waren voor vliegeraars.


Pirana @ In den Bouw


Volgens ingewijden ter plekke hebben (weer)goden het niet zo begrepen op blote meisjes. Vandaar misschien.
Wij doken alvast de wereld van deze ervaren cartoonist in. Al bijna 50 jaar laat PIRANA zijn tekeningen op de wereld los.
In de kleine galerie van 'In den Bouw' was het droog en warmer, mede dankzij het onderwerp. Blote meisjes in tekeningen, schilderijen, stripboeken,...

Welkom in de kleurrijke wereld van Leon Van De Velde (°1947), alias PIRANA.
Net als de gelijknamige vis (met 'h') zet de cartoonist flink zijn tanden in zijn onderwerpen. Hij gaat tot op het bot.


Pirana, Nee... mijn vrouw heeft geen kabouter nodig


Deze presentatie is een geconcentreerde uitgave van de tentoonstelling die hij vorig jaar hield onder de titel 'Tienduizend erotische werken' (een 'lichte' overdrijving van het aantal).

U maakt hier kennis met Mevrouw Dallemans, de folterkamer en tientallen schijnbaar naïeve taferelen, die allemaal perfect 'Pirana' zijn.
Hij neemt u mee naar Burkina Faso, Oeganda of Kenia in zijn geliefde Afrikaans continent, bezorgt u een initiatie in de 'Zwarte Liefde' en trakteert u op heel veel blote meisjes.

Maar u krijgt hier ook een antwoord op tal van prangende vragen zoals... Was de snor van Hitler vals?, Are you lonesome tonight? Zou je Cirque du Soleil willen bellen?, In één keer of met herkansing?

Andere (wereld)problemen worden door Pirana sprekend in beeld gebracht: Onverwachte stoute kokosnoot, Alle dagen moslim zijn da's nie zo simpel hoor, ... en dan is er ook nog die vergeetachtige Bulgaarse kogelstootster of een Stilleven met appels en man. Bijna vergat ik nog 'Naaktmodellen in Mechelse academie krijgen opslag'.



Piran, Blaffende honden bijten niet


Bij Pirana zijn mannen meestal de sigaar... of 'Denk je dat De Wever niet moet afwassen misschien?' en 'Het is weer tijd om te stofzuigen en het gras te maaien, schat!'.

Dat alles wordt overgoten met die typische humor van Pirana: onverbloemd, recht voor de raap, absurd, zonder taboes.

Op een klein bordje staat de volgende mededeling:

SOMMIGE WERKEN ZIJN TE KOOP

DE TEKENAAR TE HUUR VOOR ALLE OPDRACHTEN

Tijd om u eens goed te laten gaan. Tijdens mijn bezoek hoorde ik gegniffel, gegrijns en gelach. Voor elk wat wils, met dank aan PIRANA.


Pirana, Blote meisjes


PIRANA

tot 6 september 2015

vrijdag vanaf 19 uur
zaterdag vanaf 14 uur
zondag vanaf 11 uur

In den Bouw
Zomerstraat 85
9270 KALKEN



Art Spotter voor WATERSCHOENEN








Geen opmerkingen: